Underground a psychedelic sound v kontextu soudobé hudby

Nástup rock'n'rollu se úředně datuje od roku 1955. V tomto roce byl do distribuce uveden film Džugle před tabulí. Ve zmíněném filmu zazněla píseň Rock Around The Clock, kterou složil a nazpíval Bill Haley. A tak rok 1955 je brán jako nástup rock 'n' rollu. Tato hudba se samozřejmě vyvíjela. Později byla nazývána "big beat", až nakonec se pro tuto hudbu vžil název "rock". Největšího rozmachu nabyl tento hudební směr v druhé polovině šedesátých let. Říká se, že šedesátá léta byla "nadupaná". V tuto dobu rock a progresivní hudba byla synonymem. Jako vrchol této éry je považován hudební festival, který se uskutečnil v roce 1969 v americkém Woodstocku. Jako konec této slavné éry je naopak považován koncert skupiny The Rolling Stones v americkém Altamondu. Při tomto koncertu byl ubodán černošský divák příslušníky hnutí Hells Angels, kteří byli najmutí k tomu, aby udržovali pořádek.

Z počátečních liverpoolského mersey soundu a amerického west coastu, vznikaly další směry jako rhythm and blues, acid rock, symphonic rock a také underground a psychedelic sound. Tyto dva směry se váží hlavně k hnutí hippies, jehož střediskem bylo město San Francisco. Za vůdčí kapelu tohoto hnutí jsou všeobecně považováni Jefferson Airplane. Nelze opomenout úlohu skupiny The Doors a jejich první album z roku 1967, které je považováno za nejlepší debut v historii rockové hudby. Kromě tohoto prvního alba The Doors, patřícího do první desítky nejlepších alb soudobé hudby, atakuje vrcholná místa především album skupiny The Velvet Underground, které je uváděno pod titulem Velvet Underground & Nico a pochází z roku 1967. V sedmesátých letech vývoj hudby pokračoval. Nastoupily další hudební směry, stačí jmenovat např. glam rock, hard rock, metal a art rock. Nás však zajímá z pohledu historie, jak si vede underground a psychedelic. Hudebí směry a kapely, z jejichž odkazu čerpali v počátku své kariéry Plastic People. K tomu nám posloužily ankety redaktorů, publicistů, odborníků a hudebních kritiků. Vycházíme z těchto uvedených anket:

  1. Anketa redaktorů a spolupracovníků New Musical Expressu z roku 1974 o nejlepších 100 alb rockové historie
  2. Kniha Critics Choice Top 200 Albums z roku 1978
  3. Anketa 32 publicistů z okruhu New Musical Expressu z listopadu roku 1985 o nejlepší stovku
  4. Anketa odborníků z nizozemského rozhlasu z roku 1987
  5. Anketa publicistů z okruhu časopisu The Rolling Stone 1987
  6. Nejlepších 100 alb ve vesmíru podle prestižního britského měsíčníku Q z roku 1998
  7. Kniha 500 nejlepších alb všech dob dle časopisu The Rolling Stone, které bylo vybráno nestrannou porotou v roce 2003

Ve všech těchto uvedených anketách se objevilo celkem 1006 alb soudobé hudby. Je zde zachyceno období zahrnující hudbu Roberta Johnsona z roku 1936, která byla vydána až po třiceti letech a končí rockovou hudbou 21. století. K těmto anketám se sluší uvést, že podobné číslování je ošidné, jelikož je velmi subjektivní a navíc ovlivněno dobou. Některá alba však již prověřil čas a tak se objevují ve všech anketách. V našem případě se pak ocitají na předních místech.

Téměř na samém vrcholu jsou Velveti s albem The Velvet Underground & Nico. Na šestém místě jsou pak The Doors se svým prvním albem. V první stovce jsou Mothers Of Invention, Captain Beefheart a Jefferson Airplane. V druhé stovce bodují Velveti s Loaded a White Light/White Heat. Captain Beefheart boduje s alby Clear Spot a Shiny Beast, Mothers Of Invention s deskou Freak Out a Jefferson Airplane s albem Crown On Creation. Mezi 1006 alby jsou ještě další dvě LP Velvetů a to živá deska z roku 1969 a album Golden Archives Series. Za zmínku také stojí to, že v první desítce je sedm alb ze šedesátých let a další tři jsou z počátku sedmdesátých let. Do anket se nedostala žádná deska The Fugs.