HUMPOLEC BEAT
Historie humpoleckého beatu
Skip Navigation Links
HistorieExpand Historie
SkupinyExpand Skupiny
Dobové pojmy
HifiklubExpand Hifiklub
Mapa stránek
Napište nám

Humpa a Plastic People of The Universe

PPU před 40 lety

Co psal hudební tisk o skupině Plastic People of The Universe v roce 1969

Zde jsou zveřejněny dva články z dobových hudebních periodik. Jedná se o zprávy z prvního jarního finále Beat salonu v Praze. Do finále postoupilo 5 skupin z pěti předkol. Soutěže se zúčasnilo celkem 25 kapel.

MELODIE 26.květen 1969
Beat salon 1969
Logo časopisu Melodie… Jako poslední soutěžní skupina vystoupili The Plastic People of The Universe, hrající takzvaný psychadelic sound. Zahráli "Universe Symphony a Melody About Doctor (part 1)", která je kompozicí všech členů kapely. Fáma, která skupinu předcházela naštěstí zklamala moje očekávání. Neslyšeli jsme trampy mlátící do kytar, ani hudební prostituty, ale velmi solidní muzikanty z nichž mne nejvíce zaujal velmi dobrý výkon Milana Hlavsy na baskytaru. Působivé bylo použití kombinace češtiny a angličtiny v textu. Výkon skupiny byl soustředěný, hudba byla tak koncentrována, že ostatní efekty nerozptylovaly pozornost posluchače, ale naopak umocňovaly hudební dojem. The Plastic People of The Universe právem dostali cenu za hudební výkon.
Autorem článku byl Karel Knechtl


POP MUSIC EXPRES červenec 1969
I. beat salon 1969
Logo časopisu Pop Music Expres… celá přehlídka skončila hororem - skupinou Plastic People of The Universe. Něco ve stylu Psychadelic Sound. Nechyběli sice démonické převleky, ani šokující ohně, ale muzika se jaksi vytratila.Byla to jakási Pseudosymphonie, kterou chlapci vytvořili spojením několika skladeb z I. kola. Projev zpěváka byl silně ovlivněn Frankem Zappou. Po technické stránce nemá skupina výrazné slabiny a je zcela možné, že se vypracuje, což jí ze srdce přeji.
Autorem článku byl Víťa Miller

Humpolecká stopa v českém psychadelic soundu a undergroundu

Ivan Jirous - český básník, výtvarný kritik, publicista a hybatel undergroundu. Narodil se 23. září 1944 v Humpolci. Nejprve spolupracoval se skupinou Primitives Group a později se stal uměleckým vedoucím skupiny The Plastic People of The Universe.

Zorka Ságlová - předčasně zemřelá česká umělkyně. Narozena 14. srpna 1942 v Humpolci, sestra Ivana Jirouse. V letech 1967 až 1972 se podílela na inscenování koncertů skupin The Primitives Group a The Plastic People of The Universe a land-artových akcí za účasti hudebníků skupin.

Jan Ságl - fotograf, narozen 1942 v Humpolci. Manžel Zorky Jirousové. Spolupracoval na inscenování koncertů The Primitives Group a The Plastic People of The Universe. Byl dvorním fotografem a filmařem Plastic People.

Dušan Kadlec - malíř, narozen v roce 1942 v Humpolci. Spolupracoval na inscenací koncertů The Primitives Group na beatovém festivalu v pražské Lucerně a na dvou šokujících vystoupeních v Music klubu na Smíchově nazvaných Fish Feast a Bird Feast. V roce 1968 emigroval. Žije a tvoří v kanadském Halifaxu.

Zpráva o vystoupení The Plastic People of The Universe v Humpolci

Koncert skupiny PPU sjednal v Humpolci manažer skupiny Pavel Kratochvíl a umělecký vedoucí souboru Ivan Jirous. Pořadatelem koncertu byl Fan Club Strangers. Koncert byl součástí menšího turné, které pokračovalo druhý den vystoupením v Havlíčkově Brodě. Skupina měla v této době již dobrou pověst díky postupu do finálové části Beat salonu konaného v Praze. Reklama byla zajištěna poutavými psychadelic plakáty, které dodala skupina. Ivan Jirous nechal před každým filmovým představením promítat diapozitiv, doprovázený úryvkem písně skupiny The Fugs - Dover Beach. Koncert se uskutečnil 16. prosince 1969 ve Spolkovém domě, který měl kapacitu 660 diváků a lístky se podařilo téměř vyprodat.

Kapela dorazila odpoledne, kdy také proběhla zvuková zkouška. Pozornost poutal hlavně Mejla Hlavsa, neboť zkoušel v přilbě pro americký fotbal. Na pozadí pódia byly zavěšeny nafouknuté igelitové pytle. Na scénu byly také instalovány jakési makety stromů a v popředí scény stály stojany na ohňové efekty.PPU Havlíčkův Brod 17.12.1969 Koncert zahájil Ivan Jirous a uvedl, že koncert se bude skládat ze dvou částí. V úvodní části koncertu zahrají PPU svoji Vesmírnou symfonii a v druhé části pak písně předních světových psychadelic a undergroundových skupin. "Plastici" odehráli koncert ve složení Pavel Zeman - bicí, Mejla Hlavsa - bass a vocal, Pepa Janíček- kytara, klávesy a vocal, Jiří Števich - kytara a vocal a Michal Jernek - vocal a klarinet. Hudebníci byli pomalováni v obličejích, oděni v hábitech s písmeny a seřazeni na jevišti tak, aby písmena tvořila zkratku UFO. Hábity byly působivé, neboť pod reflektory různě odrážely a lámaly barevné paprsky. Na tuto dobu kvalitní a výkonná aparatura značky EKO od pražského PKS, umocněná psychadelic soundem kapely a světelnými efekty, zaskočila šokované obecenstvo. Řada vlastních skladeb, sloučených do spojeného bloku útočila na diváky v první části koncertu. Zaujal zvlášt song The Sun a píseň o vynálezci Prokopu Divišovi nazvaná příznačně Kulový blesk, doprovázená samozřejmě ohňovými efekty. Dívčí část publika dojala píseň o třech světech na verše Alexandra Grina - Gnors Life.

Po přestávce interpretovala kapela převážně písně od skupiny The Fugs a The Velvet Underground. Zazněly také písně od Mothers of lnvention, Q 65, The Doors, Pretty Things a Jefferson Alrplane. Songy Velvetů There She Goes Again a What Goes On se pak staly velmi populárními při tancovačkách, které hrávali v Humploci jako trio The Lumberjacks. Totéž je možno řici o písni Plastic Fantastic Lovers od Jefferson Airplane, LSD od Pretty Things a instrumentální verzi písně Když tančíš, tak se svlékni od Mothers of Inventions. When The Mode of The Music Changes, Dover Beach a The Garden Is Open od The Fugs, které na koncertu také zazněly později, v triu nehráli, a tak je bylo nutno poslouchat v originálních verzích.

Koncert byl po všech stránkách zdařilý. Obě části koncertu byly zcela vyrovnané. Je nutno konstatovat, že rané písně kapely PPU ukazovaly na velký talent souboru a dle mého názoru patří k tomu nejlepšímu, co kdy skupina vytvořila. Je velkou škodou, že tyto písně nejsou dnes k dispozici na soudobých nosičích. Po pořadatelské stránce dopadlo také vše dobře, hasiči nemuseli zasahovat, při ohňových efektech nic nechytlo, a tak bylo po několika měsících povoleno uspořádat další koncert. Byl to pochopitelně koncert podobný tomu předchozímu, ale jak uvedl Ivan Jirous, přibylo spoustu nových Velvetů. Utkvěl mi v hlavě především český text písně The Gift od Velvetů, která trvala něco přes osm minut. Byl to takový hororový příběh odříkaného textu za doprovodu kapely.

Závěr písně The Gift (Dárek)

…Ostří projelo skrz papír,
skrz lepenku,
skrz lepící pásku
a skrz střed hlavy Waldo Jefferse.
Hlava se trochu rozštípla
a husté kapky červené krve
jemně pulzovaly v ranním slunci.

The Lumberjacks aneb Plastici v Humpě

Příjezd tří muzikantů z PPU nebyl ničím nečekaným. Ivan Jirous byl z Humpolce. PPU měli v Humpolci odehrané dva koncerty. Začínala tvrdá normalizace, která ještě do Humpolce nedorazila v plné síle. V Humpolci od poloviny roku 1969 působil Fan Club Strangers (FCS). Josef Janíček Ten pořádal fonotéky, diskotéky a koncerty. Cílem bylo opatřit peníze na aparaturu a obnovit činnost rockové kapely The Strangers. Ivan Jirous se znal z Honzou Jiráskem, bývalým redaktorem měsíčníku TRN, který se již jako řada dalších lidí musel živit něčím jiným, než psaním. Honza Jirásek pracoval na vlakovém nádraží na navážce dřeva. Ten zajistil "Plastikům" práci v lese. Ubytování pak našli v maringotce nad kolejemi poblíž jihlavské silnice. Plastici ihned zahájili zkoušení v tehdejším Závodním klubu Zálesí na aparaturu FCS. FCS rozjel také tancovačky v týdnu v Zálesí. Nejprve byla dvě hodiny diskotéka nebo fonotéka a dvě hodiny hráli živě Plastici. Plastici také iniciovali vznik domácí kapely, pro kterou vymysleli název Tělíčka - Little Bodies. To se ukázalo jako prozíravé, zvláště pak při delších tancovačkách, kdy se střídaly obě kapely. Naučili je také nějaké písně od Velvetů a staré pecky od Rolling Stones.

Mejla HlavsaPřibývaly peníze a tak se začala dokupovat aparatura. Pepa Janíček prodal FCS reprobednu, na kterou hrával v The Primitives Group a dovezl také dva mikrofony. FCS byl v této době začleněn pod SKM (Svaz klubů mládeže) a měl své vlastní stanovy. Začínal však již tlak na likvidaci těchto klubů a jejich direktivní začlenění do centrálního systému.

Dalším požadavkem bylo, aby každá kapela měla svého zřizovatele. To se vyřešilo tak, že si kapela dala název The Lumberjacks a zřizovatelem se stal FCS, stejně jako v případě Little Bodies. Na okresní přehlídce beatových skupin, která se uskutečnila v pelhřimovském "kulturáku" Máj, pak město reprezentovali The Lumberjacks. Hlavní cenu obdrželi domácí, a to skupina Progressive Criminals. Mejla Hlavsa uvádí ve svých vzpomínkách, že první cenu dostali The Lumberjacks. Eman Zeman V tom se však mýlí. Že to bylo jinak, je celkem pochopitelné. Byla to velmi dobrá kapela a porota byla pravděpodobně místní. To při známé rivalitě těchto dvou měst asi jinak dopadnout nemohlo. Pravdou však je také to, že všechny ostatní ceny obdrželi Dřevorubci z Humpolce. Dostali také nabídku na natočení snímků do Jihočeského rozhlasu. Při večerní tancovačce, kdy dostaly příležitost všechny kapely, už dominovali jenom The Lumberjacks. Bylo to také tím, že do Máje dorazila řada příznivců z Humpolce a set natáčel student FAMU Cesar de Ferrari pro svůj středometrážní dokument o PPU. Prostě běžela kamera, reflektory svítily a místním blikaly pouze žárovky. Po této přehlídce zahráli ještě v Pelhřimově na tancovačce s místní skupinou Donalds a odjeli natáčet hudbu k uvedenému dokumentárnímu filmu.

Začalo se připravovat první "Indiánské léto ve Skále". Sedm tancovaček o prázdninových sobotách. Čistý zisk se po dohodě s Ivanem Jirousem dělil na poloviny mezi FCS a Lumberjacks. Popularita této akce stoupala každým týdnem.Michal Jernek Sál o kapacitě něco přes 400 lidí praskal ve švech. Tancovačky postupně zastínily všechny okolní podobné akce. Navíc přijížděli stopem příznici Plastiků - například až z Karlových Varů a samozřejmě z Prahy. Na poslední tancovačku navrhl Ivan Jirous výzdobu sálu. Pro výtvory takzvaného "umění chudých" posloužily špony z Humpoleckých strojíren. Výzdobu tvořily také igelitové pytle známé z koncertů PPU a větve stromů z okolního lesa. Na závěr se jamovalo při písni Johna Lennona Dejte šanci míru a slavné léto skončilo. Obě kapely FCS ještě zajely zahrát do Ledče. Blížila se zima a pobyt Plastiků v Humpě se blížil konci. FCS se ještě zajeli podívat na Vánoce na Plastiky do Ledče, kde hráli na tancovačce. Po tomto úspěchu se s velkým očekáváním připravovalo druhé "Indiánské léto ve Skále". Vše začalo výborně. Dne 10. července 1971 odehráli Plastici svoji první tancovačku. V pondělí byl však předvolán na okresní zprávu VB do Havlíčkova Brodu předseda FCS Jarda Klapka a bylo mu oznámeno, že vystupování PPU v tomto okrese je zakázáno.

Indiánské léto se však ještě jednou uskutečnilo, a to roce 1972. Odehrála jej nová humpolecká skupina Syntax. Ale to je již jiný příběh.

Výše jsou uveřejněny fotografie obyvatel z maringotky a sice Pepy Janíčka, Mejly Hlavsy a Emana Zemana. Fotografie dále doplňuje zpěvák a klarinetista PPU Michal Jernek. Ten občas přijel podpořit trio do Skály.

CD: The Plastic People Of The Universe - Magor´s Shem.
40 Year Anniversary Tour PPU 1968-2008. Special Edition.

CD obsahuje 35 mm dokumentární film 1969/71, trvající 10 minut. Ve filmu jsou záběry z vystoupení The Lumberjacks na okresní přehlídce beatových skupin v Pelhřimově, zkoušky ze ZK Zálesí, záběry z práce v lese a klip točený na řece Želivce.

Fan Club Strangers a úryvky z bookletu CD Dělníci Bílého světla

FCS začal rozvíjet svoji činnost v druhé polovině roku 1969. Nebyl to klasický fanklub, neboť skupina The Strangers již od poloviny roku 1968 neexistovala. Postihl je stejný osud jako spoustu kapel té doby a sice povinná dvouletá vojenská služba. Na tu nastoupili čtyři členové této skupiny. FCS vznikl právě proto, aby se činnost kapely opět obnovila. To se ale nakonec nepodařilo. Přesto činnost tohoto klubu měla pro město a okolí velký význam. Jednalo se vlastně o průkopnickou činnost. Pro získání peněz na nákup aparatury byl zvolen odpovídající způsob. Tím byla činnost související s rockovou muzikou. FCS pořádal diskotéky, fonotéky, tancovačky a koncerty. Svoji činnost orientoval zprvu do ZK Zálesí. Počátkem roku 1970 si FCS vytvořil svoje vlastní stanovy. Zakládajícími členy klubu byli tito lidé: Jaroslav Klapka, Josef Zmek, Miroslav Čejka, Jiří Hájek, Pavla Hájková, Jan Čermák, Jiří Drvota, Jaroslav Vrzák a Jaroslav Dočekal. FCS byl prvním pořadatelem diskoték ve městě. Pořádal řadu rockových koncertů a také první rockový koncert pod širým nebem na hřišti házené. Stal se pořadatelem dvou okresních beatových festivalů ve Spolkovém domě. Byl zřizovatelem třech rockových skupin. A sice Little Bodies, The Lumberjacks a Syntax. Pořádal tři "Indiánská léta ve Skále" v letech 1970 až 1972.

V první polovině roku 1971 byl klub direktivně začleněn do centrálně řízeného Svazu socialistické mládeže. Klub si však stále zachovával svoji původní podobu a činnost. Získal klubovnu v místě dnešní restaurace "Na Lázni" a později pak v suterénu dnešní umělecké školy. Klub velmi dobře prosperoval v době působení skupiny Syntax. O skupinu byl velký zájem, zvítězila s převahou na Okresním festivalu beatových skupin. Odehrála celé léto ve Skále, zajíždělo se do Pelhřimova, Dolního Města, Čejova a pravidelně se hrálo v ZK Zálesí. Bylo také vyžadováno zapojení do budování socialismu. Klub chodil na brigády a za obdržené peníze pořizoval aparaturu. Plastikům se také pomáhalo v lese při plnění norem. To však byla docela zábava. Normalizační tlaky zaměřené proti rockové muzice však stále stoupaly. První zákaz přišel v létě roku 1971, kdy bylo zrušeno celé "Indiánské léto ve Skále" po první produkci Plastiků. Další zákaz postihl diskotéky, které byly pořádané na terase hotelu Rekrea o prázdninách v roce 1972.

Zdařilé byly také některé zájezdy, ať už na Plastiky do Ledče nebo do Zruče a zájezd na Collegium Musicum do Ždáru. Poslední zdařilou akcí byly čarodějnice na hradě Orlík v roce 1973, kde kromě Syntaxu vystoupily i ostatní humpolecké skupiny. V této době se již očekával rozpad Syntaxu, neboť Honzárka, Bláhu a Jaroše čekal nástup na vojnu. Činnost klubu však stále běžela, pořádaly se tancovačky v Zálesí, např. se skupinou Enigma z Havlíčkova Brodu. Věřilo se, že se podaří vytvořit další vlastní kapelu, která bude schopna vystupovat i když to nebude underground.

V Humpolci se však začala rodit další undergroundová legenda - skupina Bílé světlo. U jejího zrodu stál flétnista Syntaxu Jiří "Picek" Fryc a bývalý bubeník Plastiků Eman Zeman. Tato skupina ale přesunula později svoji činnost do Kostelce nad Orlicí. V Humpolci se již nepodařilo založit další rockovou kapelu a tak činnost FCS zkomírala až v průběhu roku 1974 postupně zanikla.

Slogan FCS z období volné lásky

Tam je pivo
Tam je sex
Tam kde hrají
Lumberjacks.

V bookletu CD Bílého světla nazvaného Dělníci Bílého světla se nalézá kronika Bílého světla, kterou si psal Jiří "Picek" Fryc. Tato kronika zachycuje a popisuje i některé akce organizované FCS. Booklet obsahuje také pár slov od Ivana Jirouse.

Vláďa Drápal řečený Lábus, vydavatel tohoto CD mě pořád uháněl jestli bych mu k tomuto vydání nepřičinil pár slov o Bílém světle. Ne že bych nechtěl, ale je to tak dávno. Paměť, na které jsem si kdysi tak zakládal, už není to co bývala. Dnes ke mě V.D. přijel - vykládal jsem mu hrdě o přijetí na radnici v Humpolci, kde mi dali čestný pamětní iist u příležitosti udělení Ceny Jaroslava Seiferta. Vzpoměli jsme tam také humpolecké éry undergroundu. Vyprávěl jsem panu starostovi a jeho zástupci, že vyjde CD Bílého světla a v příloze, že budou Pickovi paměti o tom, co se v Humpolci tehdy dělo. A Vláďa mi řekl: Tak to tam napiš!

A tak jsem napsal. A přeji Humpolákům (a nejen jim), kterým se tato deska dostane do ruky, ať si pěkně počtou a poslechnou, jak vypadala kultura v Humpolci v dřevních dobách českého undergroundu.

Magor, 10.10. 2006

O indiánském létě ve Skále v roce 1972.

10.7.1972 došlo konečně k prvnímu vystoupení Syntaxu ve Skále. Přijeli jsme tam už ráno a celý dopoledne jsme tvrdě zkoušeli. Když jsme měli dojem, že už všechno umíme, šli jsme si odpočinout k rybníku. Kiosk u rybníka skýtal velmi příjemné posezení a tak po několika pivech z nás spadla tréma. Když jsme se vrátili do Skály, byl kulturák už značně obležen lidmi. Když první tóny znělky od F. Zappy prorazily bariéru napětí, nastala v sále celkem spokojená a veselá atmosféra a čaje měly nakonec úspěch. O "Indiánském létě ve Skále", jak to nazval náš patron Jirka Hájek, se brzy doslechli v Praze. Čaje navštěvovali stále početnější bandy pražáků a jednoho dne přijel výkvět Plastic People - totiž Mejla, Pepíček a Eman. S nima přijela spousta jejich fans jako Kvašňák, Hendrix. Pochopitelně si přijeli taky zahrát a my jsme jim to ochotně umožnili. A tak si opět ve Skále zahráli PP. Pražáci byli v transu. Veškeré obecenstvo se odvázalo a ze Skály se stala na chvíli Amerika. Zanedlouho vylezl na pódium Kvašnák a začal hulákat do mikrofonu: "mirror men, mirror míí". Za chvíli ho vystřídal Hendrix, kterej zazpíval Život je boj. Zazpíval s ním celej sál a bylo to krásný. Potom jsme se odvázali i my a začali jsme jamovat s Plastic. Tak došlo k historickému okamžiku, když jsem se poprvé sešel na pódiu s Emanem. Čaje ve Skále bylo nejvýznamějším a nejhezčím obdobím Syntaxu.

Jiří "Picek" Fryc

O zájezdu do Zruče nad Sázavou na PPU.

24.6.1972 se konal koncert Plastic People ve Zruči nad Sázavou. Objednal se miniautobus a početná banda humpoláků vyrazila do Zruče. Vystoupení PP ve Zruči, tak dlouho očekávané pražskou smetánkou se těšilo opravdu hojné účasti. Už odpoledne byl kuturní dům Sázavan obležen lidma podivného vzezřeni. Pochopitelně, že vlasy na zadek a rozervaný džínsy vyvolávaly zájem policie, ale pražští hippies se chovali celkem ukázněné. Ve 20:00 hodin byla chodba do sálu nacpaná k prasknuti, avšak naděje na zahájeni koncertu jen nepatrná. Vyhořel totiž zesilovač na zpěv. Nadržený dav však musel být vpuštěn do sálu, neboť hrozil demolicí. Situaci zachránil Mejla svou deskou Cpt. Beefhearta Mirror Man. Bylo to prvně, co jsem já i mnoho dalších slyšeli tuto fantastickou muziku, ale učarovala nám natolik, že jsme zapoměli na PP. Já jsem osobně zavrhl svoje dosavadní hudební vzory. Beefheart zvítězil. Dokonale nahradil program a zčásti ukojil touhu davu. Okolo 22:00 hodiny se Pipcovi podařilo opravit zesilovač, zanedlouho to tedy vypuklo. Úvod, Tanec skřítků, Růže a mrtví, Fairy Queen obecenstvo zapomělo na Beefhearta. Dostalo to onu typickou atmosféru koncertů a PP. Nacpanej sál, rozdivočelej dav omámenej hudbou a zřejmě i něčím jiným se zmítal šílenými tanci. 01:00 hodin - opět porucha aparatury a zbytek koncertu vyplnil opět poslech desek. Fantastickej zážitek a také tučné sousto pro místní plátek. Výsledek = zákaz hraní ve Zruči nad Sázavou a okolí.

Jiří "Picek" Fryc

Underground a psychadelic sound v kontextu soudobé hudby

Nástup rock'n'rollu se úředně datuje od roku 1955. V tomto roce byl do distribuce uveden film Džugle před tabulí. Ve zmíněném filmu zazněla píseň Rock Around The Clock, kterou složil a nazpíval Bill Haley. A tak rok 1955 je brán jako nástup rock 'n' rollu. Tato hudba se samozřejmě vyvíjela. Později byla nazývána "big beat", až nakonec se pro tuto hudbu vžil název "rock". Největšího rozmachu nabyl tento hudební směr v druhé polovině šedesátých let. Říká se, že šedesátá léta byla "nadupaná". V tuto dobu rock a progresivní hudba byla synonymem. Jako vrchol této éry je považován hudební festival, který se uskutečnil v roce 1969 v americkém Woodstocku. Jako konec této slavné éry je naopak považován koncert skupiny The Rolling Stones v americkém Altamondu. Při tomto koncertu byl ubodán černošský divák příslušníky hnutí Hells Angels, kteří byli najmutí k tomu, aby udržovali pořádek.

Z počátečních liverpoolského mersey soundu a amerického west coastu, vznikaly další směry jako rhythm and blues, acid rock, symphonic rock a také underground a psychadelic sound. Tyto dva směry se váží hlavně k hnutí hippies, jehož střediskem bylo město San Francisco. Za vůdčí kapelu tohoto hnutí jsou všeobecně považováni Jefferson Airplane. Nelze opomenout úlohu skupiny The Doors a jejich první album z roku 1967, které je považováno za nejlepší debut v historii rockové hudby. Kromě tohoto prvního alba The Doors, patřícího do první desítky nejlepších alb soudobé hudby, atakuje vrcholná místa především album skupiny The Velvet Underground, které je uváděno pod titulem Velvet Underground & Nico a pochází z roku 1967. V sedmesátých letech vývoj hudby pokračoval. Nastoupily další hudební směry, stačí jmenovat např. glam rock, hard rock, metal a art rock. Nás však zajímá z pohledu historie, jak si vede underground a psychadelic. Hudebí směry a kapely, z jejichž odkazu čerpali v počátku své kariéry Plastic People. K tomu nám posloužily ankety redaktorů, publicistů, odborníků a hudebních kritiků. Vycházíme z těchto uvedených anket:

  1. Anketa redaktorů a spolupracovníků New Musical Expressu z roku 1974 o nejlepších 100 alb rockové historie
  2. Kniha Critics Choice Top 200 Albums z roku 1978
  3. Anketa 32 publicistů z okruhu New Musical Expressu z listopadu roku 1985 o nejlepší stovku
  4. Anketa odborníků z nizozemského rozhlasu z roku 1987
  5. Anketa publicistů z okruhu časopisu The Rolling Stone 1987
  6. Nejlepších 100 alb ve vesmíru podle prestižního britského měsíčníku Q z roku 1998
  7. Kniha 500 nejlepších alb všech dob dle časopisu The Rolling Stone, které bylo vybráno nestrannou porotou v roce 2003

Ve všech těchto uvedených anketách se objevilo celkem 1006 alb soudobé hudby. Je zde zachyceno období zahrnující hudbu Roberta Johnsona z roku 1936, která byla vydána až po třiceti letech a končí rockovou hudbou 21. století. K těmto anketám se sluší uvést, že podobné číslování je ošidné, jelikož je velmi subjektivní a navíc ovlivněno dobou. Některá alba však již prověřil čas a tak se objevují ve všech anketách. V našem případě se pak ocitají na předních místech.

Téměř na samém vrcholu jsou Velveti s albem The Velvet Underground & Nico. Na šestém místě jsou pak The Doors se svým prvním albem. V první stovce jsou Mothers Of Invention, Captain Beefheart a Jefferson Airplane. V druhé stovce bodují Velveti s Loaded a White Light/White Heat. Captain Beefheart boduje s alby Clear Spot a Shiny Beast, Mothers Of Invention s deskou Freak Out a Jefferson Airplane s albem Crown On Creation. Mezi 1006 alby jsou ještě další dvě LP Velvetů a to živá deska z roku 1969 a album Golden Archives Series. Za zmínku také stojí to, že v první desítce je sedm alb ze šedesátých let a další tři jsou z počátku sedmdesátých let. Do anket se nedostala žádná deska The Fugs.

Mejlovo foto

Mejla Hlavsa rozdával v Humpě svým fanouškům a hlavně fanynkám své reklamní foto, někdy včetně dopisu na zadní straně.

Mejla Hlavsa - foto pro fanynky Mejla Hlavsa - dopis ze zadni strany fota pro fanynky

Přepis dopisu ze zadní strany fotografie:

MILÁ MILUŠKO DĚKUJI TI ZA TVŮJ
KRÁSNÝ DOPIS, KTERÝ (MĚ/MNĚ) VELMI
ROZBOUŘIL MOJÍ SKLÍČENOU DUŠI.
MÉ SRDCE SE CHVĚJE JAKO SULC.
CHTÍČ SE MNOU ZMÍTÁ. JSEM MLADÝ OHNIVÝ
MŮŽ BEZ LÁSKY. DOUFÁM, ŽE CHÁPEŠ JAK
VELICE JE TĚŽKÝ ŽIVOT NEŠŤASTNÉHO,
OPUŠTĚNÉHO ALKOHOLIKA.
DÁLE TI MILUŠKO MOJE DRAHÁ, MILOVANÁ DĚKUJI
ZA INJEKČNÍ STŘÍKAČKU A BASU PIWA.
DOUFÁM, ŽE TVOJE LÁSKA NEPOHASLA, ALE
NAOPAK JE PRUDŠÍ, HOROUCNĚJŠÍ, OHNIVĚJŠÍ PROSTĚ
ALKOHOLICKÁ. V CESTĚ KE ŠTĚSTÍ NÁM BRÁNÍ POUZE
MÝCH 15 LET (VĚZENÍ) VŠAK MI SE DOČKÁME VIĎ!!
TY MOJE KŮŽE PIWEM NASÁKLÁ. DOUFÁM, ŽE V SOBOTU
OPĚT BUDEŠ NA ZÁCHYTCE "HOLKA MOJE STRAKATÁ".
LITUJI ALE MUSÍM KONČIT, TO VÍŠ ZAMĚSTNÁNÍ
HLAVNÍHO EKONOMA PŘECI JEN VYŽADUJE JISTOU
ODPOVĚDNOST. TAK PAPA ŤUŤU
[Meila]    (Jack Zítko)*3
*1 CHYBA SPOČÍVÁ V NEZNALOSTI PISATELOVĚ.
*2 ALENKA V ŘÍŠI DIVŮ (CHYBA NAKLADATELSTVÍ)
0) POZNATEK PŘEKL.
*3 PISATEL V TÉTO CHVÍLI UPADL DO STAVU DELIRIUM TREMENS. POZNAM. PŘEKL.


Mapa stránek